Inte precis ett anteckningsblock, men verkligen inte sixtinska kapellet.

Jag var och såg Robin Hood med Ellen och Elin – ovanlig och jättenice kombination (Q.E.D. – popcornköpet!). Kanske därför filmen kände att den kunde luta sig tillbaka och chilla med prestationen.

Nej, den är verkligen inte dålig, den är bara… Jag vet inte. I vilket fall har den flottiga regissörsfingeravtryck över hela sig. Dels är det hela konceptet, dels är det… det är nog mest konceptet, men en hel del andra detaljer på vägen.
Det jag tänkte mest på var fortfarande Ridley Scott. Mer specifikt hur den står sig jämfört med Kingdom of Heaven och vissa detaljer som knyter ihop dem vare de vill eller inte.

Först och främst är det kontinuiteten. Filmen börjar med att Rickard Lejonhjärta är på väg tillbaka från korstågen och slåss i Frankrike mest för sakens skull (i en scen som påminner väldigt mycket om inledningsscenen i Gladiator, där den ganska uttryckslösa huvudpersonen Russell Crowe var ute i fält nere på kontinenten backad av en döende kung), medan Kingdom of Heaven slutade med att Rickard Lejonhjärta åker genom Frankrike för att rekrytera den ganska uttryckslösa huvudpersonen Orlando Bloom till korstågen.
Sedan är det regelrätta stridsscener och lite medeltida kontinentalaction fram och tillbaka, men mycket tid går till att etablera den mödosamma men charmiga sammanhållningen i Nottingham. Och mot slutets stridscener var det ganska många och långa svepande landskapsbilder. Kanske är det för att den där duktige scenografen Scott alltid använder är en bra scenograf, kanske passar Scott bara på att vara nostalgisk när han väl gör film hemma i England.

Dramaturgin är också ganska standard fare, men detaljerna omkring dem är mer övertygande än vanligt (det är inga random ondingar som terroriserar landsbygden utan det är väl motiverat i handlingen, det finns onda hovintriger som är lite mer komplicerade än de man är van vid och immun mot, ingen blev dödad av en bad guy bara för sakens skull osv) men det är i slutändan dramaturgin som det snubblar på i slutet.

Jag diskuterade filmen med Elin på tunnelbanan efteråt, och vi var överens om att den inte kändes så episk som den borde ha varit. Särskilt slutet där den inte alls har med sig publiken så mycket som behövs för klischén att personligen slåss med ondingen (som både såg väldigt ond och väldigt fransk ut) medan hjältinnan ligger medvetslös och som vaknar lagom till att fienden blir övermannad och ger upp.
Och musiken var… överlag ganska larvig. Visst, den funkade, men de episka delarna var för episka (ibland beter den sig som Sagan om ringen när det egentligen ska vara ur en historiebok) och de illavarslande stridsdelarna var både stela och dumma. Återigen jämfört med Kingdom of Heaven så är den här filmens musik som att äta två salladsblad och dricka ett glas saft till middag.

Som sagt, väldigt mycket standard fare men med ett par detaljer som verkligen fungerar – humorn till exempel, särskilt de tidiga scenerna mellan Crowe och Blanchett.

Men i slutändan är det manuset den faller på. Inte för att alla replikerna är dåliga även om det finns en del sådana också, utan på grund av dramaturgin och att det hela inte är lika bra genomfört som det skulle ha kunnat vara. En annan regissör skulle nog ha gjort ett bättre hjärndött äventyr-jobb (men det skulle vara utan de detaljer som gör att den ändå fungerar).
Ett av mina största klagomål är dock att den vid ett par tillfällen tar upp klasskamp och tanken på att människan ska vara lika inför lagen och det börjar kännas fånigt vänstervridet men man undrar vad de ska göra härnäst för att motverka det – och sedan struntar den bara helt i den sociala delen. Vilket skulle vara okej i vanliga hjärnlösa fall, men Ridley Scott gjorde Kingdom of Heaven som var otroligt stark i det här avseendet.

Men för att komma till några sista detaljer – jag gillar också korstågskontinuiteten (underbart ord) i Max von Sydow som nu förlorar sin son i korstågen(-ish) istället för att ha varit iväg själv och kanske ser vi Crowe om 30-40 år göra samma sak. Jag hittade inget Wilhelm scream vilket i det här fallet var positivt – resten av filmen var lite för klen för att skakas om på det sättet – och där Kingdom of Heaven var ett avskalat äventyr som lämnat plats för lite substans är Robin Hood som sparar på plats och momentum utan att göra något av det.
Och eftertexterna var ganska larviga – snyggt gjorda i samma stil som Scotts egna produktionsbolags logga, go figure, men det skar sig totalt med resten av filmen. Ett snäpp värre än Appaloosa i det avseendet, faktiskt.

Men i slutändan, okej. Man lämnar inte biografen så imponerad som filmens ambition är att man ska vara och den är hafsigt konventionell med regissörsfläckar överallt men har tillräckligt många fungerande detaljer för att vara intressant ändå.
Och kanske släpps den här som en viss annan Scottfilm jag tagit upp också i en 45 minuter längre variant som utvecklar intressanta karaktärer och sociala teman. Med riktig musik av Harry Gregson-Williams.

God natt!

Annonser

Kommentarer till: "Ridley Scott och… Ridley Scott" (2)

  1. ”särskilt de tidiga scenerna mellan Crowe och Winslet.” Jag antar att du syftar på Kate Winslet med det här, vilket bara gör scenerna ÄNNU mer imponerande med tanke på att hon inte ens var med i filmen… Cate Blanchett däremot var lite rolig ibland. 😉

  2. Bra att du tog upp det, för jag kände faktiskt att Winslets insats inte riktigt gjordes rättvisa i inlägget (nu gör den dock det, för hon är borttagen). XP
    Och bra att någon kommenterade, upptäckte att WordPress har något omständigt system som skickar kommentarer till min mail och sedan tvingar mig att logga in för att godkänna att de ska få visas vilket bara förstör poängen med fritt kommenterande. Bra tänkt, men det skulle uppskattas om det var valfritt från början. 8/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: